torsdag den 1. marts 2012

Ikke dumt med danskdag


Ikke dumt med danskdag



På Midtfyns Gymnasium er der, blandt lærerne, udbredt enighed om at ”dask med dansk dagen” er et rigtig godt tiltag.

Forårets første sommerdag  2012 bød på Midtfyns Gymnasium, på en dag som udelukkende skulle fokusere på dansk nærmere bestemt, ”Dask Med Dansk Dagen”. Dagen gik ud på at eleverne skulle igennem forskellige, selvvalgte Workshops hvor de hver for sig eller i fællesskab skulle udforske deres kulturelle evner indenfor det danske fag. Der var alt lige fra, arbejde med rap tekster til analyse af politikernes brug af retorik på programmet.

Dansk har mistet status
Blandt lærerne var der stor enighed om at dette initiativ af en gruppe af  dansklærerne på MFG, var et rigtig godt tiltag og at det er på tide med noget fokus på humaniora som drukner blandt alle de idrætsdage og kemiolympiader.
”Dansk har mistet status, det er som om at der er kommet lidt for meget fokus på de naturvidenskabelige fag. Humaniora har brug for at manifestere sig” siger Nanna Dissing som er dansklærer på Midtfyns Gymnasium.

Hun mener at ”det er på tide” med sådan en dag imellem alle idrætsdagene som ruller af stablen på landets gymnasier, mindst en gang om året.
Til spørgsmålet om hvorvidt der har været snak om at lave andre tiltag, som f.eks ”sprogets dag” hvor alle sprog som læres på MFG bliver gennemarbejdet svarer hun, at det har været diskuteret og at det sagtens kan forekomme en gang i fremtiden. Grunden til at det lige var en dansk dag var, at en gruppe lærere var gået sammen og skabt idéen om netop sådan en dag og at der havde været stor opbakning til det.

Matematik deler vandene

Som sagt var det ikke kun de sprogfaglige lærere som syntes om idéen men også mange af de naturvidenskabelige lærere.

”Matematik deler vandene. Alle eleverne som tager en studentereksamen har dansk på A-niveau hvorimod der i de naturvidenskabelige fag er stor forskel på de forskellige elevers niveau,” siger matematik og idræts lærer Sidsel Nonnemann.
Desuden mener hun at en evt. matematik dag vil være en dårlig ide. Hun mener at ”der vil være større frafald ”og at det vil være sværre for laverne at lave disse kreative Workshops da det ikke er et fag som man kan variere i nær samme grad som humaniora fag.
Sidsel mener desuden at det er alle de naturvidenskabelige lærere som nyder dette tiltag.
"Jeg tror at alle lærere naturvidenskabelige lærere er glade for denne dag, fordi de får en gratis fridag", svarer hun til sidst med et skævt smil.

En gentagelse af denne dag er ikke endnu diskuteret  men det forlyder at det næste heldags arrangement også kunne blive en ”sprogets dag”.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar