torsdag den 1. marts 2012

Dødssyg dansk dag eller fed fridag?

Dødssyg dansk dag eller fed fridag?
Midtfyns gymnasium afholder en anderledes skoledag med fokus på dansk. Desværre ser mange elever denne dag  som en mulighed for en "gratis" fridag.
Skrevet afThomas Jensen & Marie Christoffersen.

Når man går rundt på Midtfyns Gymnasium på  denne temadag, oplever man en gennemstrømning af begejstring og stor motivation til at lære noget nyt.  På denne dag har skolen arrangeret mulighed for at arbejde med dansk på kreative måder. Dette står i kontrast til, hvad eleverne kender fra den almindelige klasseundervisning.

Kreativ dansk dag
 I gruppen hvor der bliver arbejdet med Poetry Slam, får eleverne lov til at lege med ordene, som bliver vendt og drejet på alle mulige måder. I Cross-over gruppen bliver der syslet med avisudklip, og rundt om på skolen ses flere collager. I skolens indgang står en filmgruppe klar til at skyde den næste scene, mens to elever  i fællesområdet er i færd med at interviewe manden bag denne temadag. I glasburet bliver der  arbejdet med diskursanalyse, og  eleverne bliver klogere på, hvordan politikerne bruger ordene til  at fange vælgernes sympati og anerkendelse.
Midtfyns Gymnasium har lavet store tiltag for at gøre undervisningen mere spændene denne dag, og for at eleverne kan få mest muligt ud af undervisningen. Eksempelvis har skolen sørget for at få gæsteundervisere fra blandt andet forfatterskolen og journalistuddannelsen til at undervise. Dette er et tiltag, som giver temadagen en ekstra dimension.


                                                                     Cross-over gruppen i fuld gang.
Elever fravælger temadag

Det er i høj grad ærgerligt, at mange elever vælger at bruge denne dag til at sove længe og se tv-serier. Disse elever misser muligheden for at opleve en anderledes skoledag i forhold til den almindelig undervisning.  De elever, som vælger at blive hjemme, er dermed også med til at øge risikoen for, at skolen ikke igen arrangerer et lignende arrangement og dermed med til, at ødelægge muligheden for en varieret undervisning. Det er foruroligende, at det ikke bare er et lille antal elever, som vælger ikke at møde op. Fraværsprocenten denne dag er væsentligt højere end på en normal skoledag. Lærerne har i dag noteret  40 % fraværende. Eksempelvis er der på de workshops, som arbejder med henholdsvis tegneserier og fortælling  10 ud af 30 elever, som ikke er mødt op. Derudover har mange af elverne ikke skrevet sig på tilmeldingslisterne, som skolen havde oprettet, og dermed er fraværsprocenten højere end de 40 %, som først antaget.

Mangel på selvdisciplin
Den høje fraværsprocent er helt uacceptabelt. Ikke nok med at eleverne viser, at de ikke kan tage ansvar for deres egen læring, er det også med til at ødelægge den planlagte undervisning fra de pågældende lærere. Den manglende selvdisciplin er et farligt mønster for de elever, som regner med at læse videre. Her er det nemlig nødvendigt at tage ansvar for egen læring. Når de unge mennesker senere skal ud på arbejdsmarkedet, er selvdisciplin en vigtig og nødvendig egenskab, så hvorfor ikke øve sig på at tage ansvar allerede som gymnasieelev?

Dem ,der har indtrykket af, at denne tema dag er en dødssyg dansk dag, og derfor har valgt den "fede" fridag, ender i sidste ende med at snyde sig selv.  


Ingen kommentarer:

Send en kommentar